مدیریت زمان

تلاش آگاهانه ، پیوستگی و تعادل

کنکور بهانه ای برای یادگیری تلاش آگاهانه ، پیوستگی و تعادل در زندگی.

سلام ، من محمدم و می خوام چند دقیقه وقتت رو بگیرم.

بهت قول می دم حرفام ارزش 5-4 دقیقه صرف وقت رو داره.

می خوام درباره چند تا از ارکان برنامه ریزی باهات صحبت کنم که عامل اتلاف انرژی و وقت خیلی هامون بوده و هست.برای شروع جمله پایینی رو بخون و چند ثانیه ای بهش فکر کن.

حقیقتی تشویق کننده تر از این سراغ ندارم که انسان با تلاش آگاهانه و منظم می تواند زندگی خود را متعادل سازد. ( هنری دیوید ثورو)  

این جمله پر از کلمات ارزشمندی هست که توجه به هر کدومش می تونه تاثیر مثبتی توی زندگی ما بذاره.

اصول برنامه ای که اکنون در اختیار شماست رو می تونید در این جمله ببینید.

چطور؟ الان خدمتتون می گم.

کنکور ؛ تلاش آگاهانه 

برنامه ای که هر فردی باید داشته باشه، چه خودش نوشته باشه چه به کمک سایرین باید به صورت آگاهانه و با هدف مشخص آماده شده باشه.

به این صورت که به سوالات زیر پاسخ بده:

  • من قراره برای دستیابی به چه رتبه و رشته ای تلاش کنم؟
  • من قراره چه مطالبی رو بخونم؟
  • من هر مطلب رو در چه بازه زمانی باید به اتمام برسونم؟
  • مرور هر مطلب چقدر زمان می طلبه و کی باید اتفاق بیوفته؟
  • در صورتی که اتفاق بدی بیوفته یا من کوتاهی کنم چطوری می تونم بازم جبران کنم و دوباره به مسابقه برگردم؟
  • برای هر فصل ریاضی یا زیست باید چند ساعت یا چند روز وقت بزارم؟
  • برای درسی مثل ریاضیات که کتاب های درسی و کمک درسی رویه متفاوتی رو در پیش گرفتن من چگونه برنامه ریزی کنم؟
  • زمانی که باید به تست،درسنامه و کتاب درسی اختصاص بدم چقدره؟
  • تفریح و فعالیت های جانبی من کجای برنامه قرار می گیره؟

این موارد تعداد اندکی از سوالاتی هستن که باید به صورت اگاهانه بهشون پاسخ داد.شاید فکر کنید اهمیتی ندارن، اما من نظری مخالف با شما دارم.

تصور کنید که شما زمان لازم برای خوندن فصل های مختلف کتاب زیست شناسی رو مشخص نکردید، و به رسم معمول برنامه ریزی درسی شروع می کنید به خوندن فصل اول و تا زمانی که درسنامه اون تموم نشده و تست هاش هم تموم نشده درگیر اون درس هستید. چه اتفاقی می افته؟ به احتمال خیلی زیاد حداقل دوبرابر زمان لازم برای یادگیری اون فصل رو مصرف کردید.(لازم به ذکره که این از نظر آموزشی ایرادی نداره ، اما وقتی راجع به کنکور که زمان محدود و مباحث زیادی برای مطالعه وجود داره یک اشتباه به شمار می ره.)

کنکور و مدیریت زمان

احتمالا بعد از این زمان در آزمون هایی که از خودتون می گیرید درصد خوبی هم کسب می کنید.

شاید بپرسید الان چه مشکلی براتون پیش میاد؟

شما زمان زیادی رو برای یادگیری گذاشتید و عملا بخش زیادی از این زمان می تونست در هفته های بعد برای مرور استفاده شه.

به احتمال زیاد تا یک ماه دیگه اون مطالب رو هر چقدر هم  که الان مسلط باشید  بیش از 90 درصدش رو فراموش کردید.در حالی که اگر یک چهارم زمان صرف شده رو به مرور اختصاص می دادید اکنون یعنی بعد از یک ماه بیش از 70 درصد مطالب رو در حافظه تون داشتید.منحنی فراموشی

نکته اول: خیلی وقت ها دلیل نتیجه نگرفتن شما کم کاری  نیست ،  بلکه  انجام کار ها به صورت  ناآگاهانه است. که این سبب خسته شدن شما می شه و نتیجه مطلوبی که نمی گیرید باعث تضعیف روحیه تون می شه.  

کنکور ؛ پیوستگی

در برنامه ریزی احساسات رو کنار بزارید و فقط بر اساس منطق برنامه ریزی کنید.

اگر شما فردی هستید که تا الان ساعت مطالعه هفتگی بیشتر از 25 ساعت نداشتید این که 8 ساعت مطالعه رو پایه برنامه ریزی تون قرار بدید، قطعا اجرای برنامه به خوبی پیش نخواهد رفت. شاید 4-5 روز بتونید بدین منوال پیش برید اما حفظ پیوستگی در اجرای برنامه بسیار دشوار خواهد بود.(می تونید خودتون امتحان کنید : ) )

وزنه برداری

یه سوال : به نظرتون این که 5 روز با ساعت مطالعه 8 ساعت درس بخونید و بعد به سبب خستگی 3 روز درس نخونید می تونه نتیجه خوبی براتون داشته باشه؟ من که اینطور فکر نمی کنم.

پس اساس برنامه ریزی تون باید پیوستگی و تعادل باشه.

کلمه تعادل رو نگه دارید تا در باره اون هم کمی صحبت کنم.

در سال کنکور و یا هر ازمون دیگه ای ما باید از جنبه های مختلف امادگی داشته باشیم.

  • علمی
  • جسمی
  • روحی

برای جنبه علمی ما با برنامه ریزی درسی ،تا حدودی خودمون رو می تونیم آماده کنیم اما برای جنبه جسمی ما نیاز به فعالیت و ورزش داریم.

ما که قرار نیست بعد از کنکور یه آدم چاق باشیم با یه عالمه عارضه و درد در ستون فقرات و پا و… .

ورزش

پس فعالیت های ورزشی رو فراموش نکنیم و در برنامه مون براش جای خاصی باز کنیم.

همینطور باید تایم های مطالعه مون رو به نحوی تعیین کنیم که کمتر خسته شیم.

همینطور باید از نظر غذایی رژیم صحیحی داشته باشیم که بدنمون بیشترین بازده رو داشته باشه.

 اما از نظر روحی هم باید خیلی خیلی آماده باشیم.

یه آدم با عزت نفس پایین  ، چطور می تونه توی یه رقابت میلیونی ، جزو نفرات برتر باشه؟

شما باید از هر فرصتی برای بالا بردن روحیه تون استفاده کنید، پس تفریح و کارای لذت بخش رو فراموش نکنید و در برنامه تون بگنجونید.

نکته دوم : ورزش ، تغدیه مناسب و تفریح به هیج وجه نباید فدای کنکور شه. ما قراره با موفقیت در کنکور ، زندگی بهتری داشته باشیم، نه اینکه برای موفقیت در کنکور به سلامت خودمون آسیب وارد کنیم.  

توی برنامه ای که ما آماده کردیم،کوشش بر این بوده که مطالب با نظم و دقت چیده شن تا این برنامه بتونه گرهی رو از مشکلات دانش آموزان باز کنه. هر چند کار ساده ای نخواهد بود و حداکثر بازده یک برنامه ریزی زمانی دیده می شه که مشاور و دانش آموز در ارتباط مستمر و پیوسته باشن، ولی امیدوارم تجربه 6 ساله بنده در حیطه مشاوره به همراه یک سال تلاش برای این برنامه مفید واقع شه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن